هدف بازی کوارتوایجاد خطی 4 تایی از مهره هایی که حداقل در یک ویژگی (کوتاه یا بلند،...) مشترک باشند.( شکل 2) این خط می تواند عمودی، افقی یا مورب باشد.(شکل 3) |
محتوای جعبه بازی فکری کوارتو- یک صفحه بازی چوبی- مهره های چوبی با 4 ویژگی ( روشن یا تیره، گرد یا مربع، بلند یا کوتاه، توپر یا توخالی) - دفترچه قوانین بازی |
روش بازی کوارتو (Quarto) :در شروع بازی مهره ها را در کنار صفحه می چینیم. کسی که اول بازی را شروع می کند باید یک مهره را انتخاب کرده و آن را به حریفش بدهد. ( شکل 4)گیرنده مهره می تواند در هر جایی از صفحه آن مهره را قرار دهد و سپس وی از 15 مهره باقی مانده مهره ای را انتخاب کرده و به حریفش می دهد که او نیز مهره را در یکی از خانه های خالی صفحه قرار می دهد و بازی ادامه پیدا می کند. | |
برنده شدن در بازی Quarto :برنده بازی اولین کسی است که بگوید کوارتو.( شکل5) 1. بازیکن وقتی این کلمه را می گوید که با قرار دادن مهره اش در صفحه یک خط 4 مهره ای را کامل کند) که همگی یا روشن هستند و یا تیره، یا گرد هستند یا مربع یا بلند هستند یا کوتاه، یا توپر هستند یا توخالی( این خط همچنین می تواند چند ویژگی را با هم داشته باشد. · نیازی نیست که این بازیکن 3 مهره دیگر را هم خودش در صفحه قرار داده باشد. | |
2. اگر خود بازیکن متوجه نشود که دوز کرده است و آن را اعلام نکند و مهره ای را به حریف بدهد و در آن هنگام حریف متوجه این موضوع شود و کوارتو را اعلام کند او برنده خواهد بود. 3. اگر هیچ کدام از بازیکنان متوجه این موضوع نشوند، آن وقت بازی ادامه پیدا کرده و دیگر این ردیف از مهره ها دارای ارزش خاصی نخواهد بود. |