محتویات جعبه بازی کوریدور:
1. 1 صفحه با 81 خانه
2. کیسه قرار دادن موانع و آدمک ها
3. 20 مانع چوبی
4. 4 آدمک
هدف بازی:
رسیدن به یکی از خانه های سمت مقابل صفحه. (شکل زیر)
قوانین برای بازی ( کوریدور ) دو نفره:برای شروع بازی، موانع را در جایگاه خود قرار می دهیم.(برای هر بازیکن 10 مانع) هر باریکن آدمک خود را در خانه وسط، در ردیف اول سمت خود قرار می دهد.(شکل 1) | |
شیوه بازی: هر بازیکن می تواند در نوبت خود یا آدم کش را تکان دهد و یا یک حصار در صفحه قرار دهد. در حالتی که هیچ حصاری باقی نماند، بازیکن باید آدمکش را حرکت دهد. حرکت آدمک ها: در هر نوبت آدمک ها فقط می توانند یک خانه حرکت کنند: عمودی یا افقی _ جلو یا عقب. (شکل 2) آدمک ها باید از دور موانع حرکت کنند. (شکل 3) | |
قرار دادن موانع: موانع باید به گونه ای قرار داده شوند که هر دو مربع را بپوشانند. (شکل 4) موانع باید با هدف تسهیل حرکت بازیکن و یا در جهت جلوگیری از دسترسی آسان بازیکن مقابل به پایان صفحه استفاده شود. (شکل 5) | |
رو در رو: وقتی دو آدمک در حالتی مقابل هم قرار می گیرند که هیچ مانعی بین آنها نباشد آدمکی که نوبتش رسید می تواند از روی آدمک دیگر بپرد و بدین طریق یک خانه اضافی پیش می رود.(شکل 6) اگر مانعی در پشت آدمک حریف قرار داشته باشد، بازیکن باید آدمک خود را به سمت راست یا چپ آدمک حریف ببرد. (شکل 8و9) | |
قوانین برای بازی 4 نفره: در این حالت 4 بازیکن هر کدام آدمک خود را در مربع وسطی یک ضلع از صفحه قرار می دهد. به هر بازیکن 5 مانع می رسد. قوانین همانند بازی دوتایی است اما پرش از روی بیش از یک آدمک ممنوع است. (شکل 10) |
کریدور:
محتویات:
- صفحهی بازی
- 4 آدمک رنگی
- 10 مانع
هدف بازی:
بازیکنان باید تلاش کنند زودتر آدمک خود را به آخرین خانهی مقابل خود برسانند.
چیدن بازی:
به هر بازیکن یک آدمک و 10 مانع داد میشود که آنها را در جاهای مخصوص روی صفحه در سمت راست و روبروی خودش قرار میدهد. (در بازی 4 نفره هر بازیکن 5 مانع برمیدارد)
روش بازی:
بازیکنها آدمک خود را در خانهی وسط اولین ردیف روبروی خود قرار میدهند.
هر کس در نوبت خود یکی از این دو کار را میتواند انجام دهد:
- آدمکش را حرکت دهد.
- یک مانع روی صفحه قرار دهد.
قوانین حرکت آدمک:
آدمک را میتوان فقط یک خانه به طور مستقیم به جلو، عقب، راست یا چپ حرکت داد. حرکت اُریب مجاز نیست.
آدمک به هیچ وه نمیتواند از روی موانع بپرد.
اگر آدمکی روبروی آدمک دیگر قرار بگیرد و مانعی بین آنها وجودد نداشته باشد، میتواند از روی آن بپرد و در خانهی پشت او قرار بگیرد.
اگر پشت آدمک مانع وجود داشته باشد، پرش مجاز نیست و آدمک میتواند به صورت اُریب حرکت کند و در خانهی سمت راست یا چپ آدمک روبرو قرار بگیرد.
قوانین گذاشتن مانع
مانع را میتوان در هر جای صفحه قرار داد به شرطی که:
به گونهای قرار داده شود که راه دو مربع را به طور کامل سد کند. نمیتوان مانع را طوری قرار داد که راه مربعی را به طور نصفه بپوشاند.
روش نادرست
راه آدمکها را به طور کامل نبندد. همیشه هر آدمک باید حداقل یک راه برای رسیدن به هدف داشته باشد.
توصیه: میتوانید موانع را طوری بر سر راه آدمک خود قرار دهید که بازیکن مقابل نتواند راه شما را دورتر کند.
برنده بازی:
برنده کسی است که زودتر آدم خود را به ردیف آخر مقابل خود برساند.
بازی 4 نفره:
در این روش به هر بازیکن یک ادمک و 5 مانع داده میشود. بقیهی قوانین درست مثل بازی دو نفره است؛ فقط اگر آدمکی با دو آدمک روبرو شود نمیتواند از روی هر دو بپرد.