قوانین بازی ستاره گان فوتبال
بازی اول (فوتبال روی صفحه)
- نخست 4 عضو هر تیم را در قسمت شروع، در جای خود قرار دهید. (روی توپهای کنار زمین به رنگ پیراهن تیمشان)
- با آوردن عدد 6 در پرتاب تاس یک بازیکن می تواند از قسمت شروع وارد زمین شود.
- نحوه ی حرکت هر بازیکن رو به جلو توسط فلش رنگی (هم رنگ پیراهن تیم)در کنار عرض زمین مشخص شده است. جهت و سمت حرکت ضربه های آزاد (عمود بر جهت حرکت اصلی بازی) هم با فلش رنگی در وسط زمین برای هر تیم مشخص شده است.
- هر تیم باید به تدریج 4 بازیکن خود را وارد زمین کرده پس از طی کردن خانه های بازی (که با سایه روشن کردن چمن ها مشخص شده اند)نهایتا بازیکنان را روی 4 توپ داخل دروازه ی حریف که به رنگ پیراهن تیمشان است قرار دهند تا بازی به پایان برسد.
- اگر بازیکنی در خانه ی (به شکل سوت داور) قرار گرفت باید بار دیگر تاس بیاندازد و با توجه به شماره تاس حکم داور یا دستور ادامه بازی را از اسکوربورد (صفحه ی نمایشگر) دریافت کند.
چگونگی اجرای احکام اسکوربورد (صفحه نمایشگر)
- حکم اول: بازیکن با گرفتن کارت قرمز از زمین اخراج می شود و برای بازگشت به زمین باید دوباره با تاس عدد 6 را بیاورد.
- حکم دوم: یک بازیکن جدید می تواند وارد بازی شود.
- حکم سوم: بازیکن بنا به نیاز می تواند تا 6 خانه و یا کمتر ،مستقیم به جلو (عمود بر جهت حرکت اصلی بازی) در جهت دروازه ی حریف حرکت کند.
- حکم چهارم: تیم مقابل صاحب ضربه ی پنالتی شده جلوترین بازیکن موجود در زمین روی نقطه ی پنالتی قرار می گیرد و با توجه به عدد تاسی که آورده مستقیم به سمت دروازه ی حریف حرکت می کند. اما اگر با توجه به عددتاسی که آورده خانه ی خالی وجود نداشت به جای ضربه ی پنالتی در مسیر عادی بازی در عرض زمین حرکت می کند.
- حکم پنجم: بازیکن به سمت نقطه ی کرنر (همرنگ پیراهن تیم)می رود و بازی را از نوبت بعد از نقطه ی کرنر ادامه می دهد.
- حکم ششم: بازیکن در محل ضربه آزاد رو به دروازه ی حریف (فلش همرنگ پیراهن تیم در وسط زمین)می رود و از دور بعد با توجه به مقدار تاسی که آورده مستقیم به سمت دروازه ی حریف حرکت می کند. اگر خانه ی خالی با توجه به عدد تاس موجود نبود حرکت از ضربه ی آزاد به حرکت معمول در عرض زمین تبدیل می شود.
توجه 1: نحوه اخراج بازیکن از زمین به دو حالت صورت می گیرد. یکی گرفتن کارت قرمز با توجه به دستور اسکوربورد و دیگری خورده شدن توسط بازیکن حریف که وارد خانه ای شده که بازیکن مقابل قبلا قرار داشته (در موقعیت زدن ضربه کرنر یا ضربه ی آزاد، بازیکن مصونیت دارد و خورده نمی شود)
توجه 2: حرکت باید همیشه در جهت فلش های راهنما باشد و به هیچ صورتی نمی توان بر خلاف جهت فلش ها حرکت کرد.
توجه 3: در هنگام حرکت و یا زدن ضربات پنالتی و یا مستقیم می توان از روی بازیکن خودی و یا حریف عبور کرد.
توجه 4: پس از عبور از خط دروازه جهت و سمت حرکت، دیگر رعایت نمی شود و می توان با شماره ی مناسب تاس جای خالی را در دروازه پیدا کرد و مستقر شد.
بازی دوم (فوتبال شطرنجی)
دو بازیکن پشت پیراهن آنها علامت فیل شطرنج و دو بازیکن علامت رخ شطرنج قرار دارد . بازیکنان می بایست با توجه به محل مشخص قرار گرفتن مهره های فیل و یا رخ در محل شروع قرار نگیرند و با عدد 6 که تاس می آورد به تدریج از خانه ی جلوی خود داخل زمین شوند و با توجه به محدودیت حرکتی خودشان و عدد تاس به جلو و عقب و یا چپ و راست حرکت کنند.
توجه 1: در حرکت ها نمی توان از بازیکن خودی و یا حریف که د رمسیر قرار دارند عبور کرد (مسیر باید باز باشد)
توجه 2: برای ورود به خانه های نهایی داخل دروازه، همه بازیکنان می توانند بدون محدودیت و با عبور از خط دروازه، هر خانه خالی (توپ همرنگ تیم ) را تصاحب کنند. یعنی پس از خط دروازه محدودیت حرکت مستقیم یا اریب اعمال نمی شود.